Stafetten: Hvad kan vi lære om ledelse ved at gribe i egen barm?
25. november 2024
Af: Maiken Ellegaard Madsen, Bibliotekschef, Rudersdal Bibliotekerne.
Jeg indrømmer det, overskriften er lidt søgt, men den er også meget aktuel. Debatten om hvor mange eksemplarer vi bør stille til rådighed af et populært materiale, kan vi tage en anden dag.
Men samtalen om at benytte vores fantastiske samlinger til at blive klogere på ledelse og organisation ligger lige for og er meget aktuel. Og her er jeg ikke på vej ned til hylden med ledelsesteorier, tværtimod.
Vi har solide data på alt fra udlånstal til besøgsstatistikker, mest lånte titler, højdespringer i reserverigskøen og antallet af aktiviteter for XXX.
Efter knap et år i stolen som bibliotekschef i Rudersdal er en af mine vigtigste daglige opgaver, at kunne stå på mål for bibliotekets værdi for borgerne.
Dialogerne i bibliotekets rum er mangfoldige, både mellem borgerne og mellem os der går på arbejde her hver dag. Der er demokratiske samtaler, skeptiske genklange, tilpasse uenigheder og fællesskabende bidrag til et lære nye vinkler og opdage andre perspektiver.
Det er præcis det som biblioteket skal danne rammen om. Når ny viden tænkes og opleves i fællesskaber, lagres de måske på nye måder hos os som individer.
På biblioteket har den samtale og udveksling af viden ofte udgangspunkt i de materialer vi stiller til rådighed. I samspil med aktualitet og vores fælles samfundsdagsorden bidrager vi til dialoger. Dialoger mellem mennesker og måske også stille dialoger hos individet.
Hvem har ikke læst en bog der har sat tankerne i gang. Set en film der vækkede minder. Hørt et stykke musik der var rørende. Set et kunstværk der vækkede afsky eller lyttet til en debat der gjorde os rasende.
Hver dag er biblioteket værter for at kunst og kultur bidrager til fælles refleksioner i vores samfund.
Men hvordan forholder det sig når vi har dialogen om vores interne organisering, om bibliotekets strategi og om den ledelse vi bedriver for at skabe et godt bibliotek for borgerne og en god arbejdsplads for medarbejderne.
Bruger vi så vores viden om, at kunst og kultur kan være en ideel samtalestarter for den gode dialog, også for den gode dialog til at tale om ledelse?
Ja, det gør jeg nu og det kommer jeg til at gøre mere fremover. Det har været berigende at blive inviteret med ind i netværket ”Skønlitteratur og ledelse” og tale om ledelse med udgangspunkt i en fælles refleksion over en skønlitterær tekst.
Når vi sidder sammen og har læst den samme tekst har vi et fælles rum at være i og tale ud fra. Vores fællesskab består også i at vi er ledere. Men vi er ledere i meget forskellige kontekster, rammen for vores ledelsesrum er vidt forskellig og vores baggrund har ingen fælles faglige referencer.
Men den litterære tekst er vores samtalestarter. Herfra starter vores dialog om ledelse, om de valg vi træffer, de udfordringer vi står med og de vilkår vi har for at lykkes med ledelsesopgaven.
Vi taler både om tekstens indhold, hvordan den påvirker os og hvad den får os til at reflektere over i forhold til hverdagen som leder.
Det er nogle meget nærværende samtaler og der er mere på spil end i de samtaler om ledelse jeg kender når udgangspunktet har været et oplæg omkring en konkret ledelsesteori.
For der er nemlig en integritet på spil, en ærlighed i et kunne give udtryk for, om det læste litteratur faldt i ens smag. Vi er ikke smagsdommere overfor hinanden, hverken i vores tilgang til ledelse eller til den skønlitterære tekst.
Men vi taler om, om det var kedeligt eller medrivende. Hvor tog det os hen og hvorfor. Samtalen er styret med en ledelsescoach der holder os på sporet, men det bedste er at samtalen har så mange nuancerede facetter og aldrig kalder på at tale om resultater.
Skønlitteratur kan bidrage til at skabe et virkelig godt refleksionsrum.
Vi har masser af den på hylden og vi skylder hinanden at bruge den til også at tale om ledelse. Så derfor synes jeg at vi må gå foran og gribe i egen bogreol.
Jeg kommer til at udfordre mine kommunale lederkolleger på Skønlitteratur og Ledelse og det glæder jeg mig til.
I BCF har bestyrelsen oprettet en stafet, som giver os mulighed for at dele vores ledelseserfaringer og ledelsesudfordringer med hinanden. Vi er en forening med medlemmer fra hele landet, små og store kommuner. Vores udfordringer er nogle gange meget ens – og andre gang umiddelbart forskellige, men altid interessante at lade sig inspirere af.
Med stafetten beder vi dig fortælle om det, der ligger dit hjerte nært på ledelsesområdet lige nu: Det kan være en organisationsændring, en økonomisk øvelse, en fagstrategisk indsats eller andet.
Har du bidraget til stafetten, så giv den videre til en kollega et sted i landet, og hjælp med til, at vi får dækket hele danmarkskortet.